Uurimuslikku õpet toetavad projektid ja uued võimalused koolidele

25. aprillil toimus TTÜ Innovatsiooni- ja ettevõtluskeskuses Mektory  seminar õpetajatele, kus tutvustati uurimuslikku õpet toetavaid rahvusvahelisi projekte Scientix, Uuringulaegas ja PARRIS ja seda, mis kasu nendest saavad Eesti õpetajad. Lisaks said osalejad ülevaate Energia Avastuskeskuse, Tartu Ülikooli Haridusuuenduskeskuse, Tallinna Ülikooli poolt loodud Haridusinnovatsiooni keskuse ning TTÜ Innovatsiooni- ja ettevõtluskeskuse MEKTORY tegevustest ja milliseid võimalusi pakutakse koolidele.  Seminar toimus rahvusvahelise projekti Scientix raames ja seda toetas Euroopa Liidu 7. raamporgramm.

Järgnevalt kõnealustest projektidest ja keskustest natuke lähemalt.

Scientix
Üleeuroopalist projekti Scientix tutvustas Reet Rannik Eesti Teadusagentuurist. Selle projekti eesmärgiks on edendada loodus-, täppis- ja tehnikateaduste (LTT) alast haridust ja suurimaks sihtgrupiks on õpetajad. Projekti koordineerib European Schoolnet. Projektiga on hetkel liitunud 26 riiki ja Scientixi eestipoolne kontaktorganisatsioon on Eesti Teadusagentuur.
Projekti keskmes asub veebiportaal 
www.scientix.eu, mis loodud eesmärgiga kokku koguda avalikult rahastatud LTT-ainete õpetamist hõlbustavad materjalid üle kogu Euroopa. Seega on portaal keskseks kohaks, mis koondab Euroopa parimad praktikad ka pärast projektide lõppemist. Siit  saab  õppematerjale huvipakkuvas valdkonnas võrdlemisi lihtsa vaevaga üles leida, ilma internetiavarustes üksikute projektide veebilehti läbi „kammimata“. Portaalis endale kasutajakonto loonutel avaneb lisavõimalus tellida võõrkeelsetele materjalidele tasuta tõlget eesti keelde.
Portaalil on pakkuda muudki. Näiteks saab selle kaudu osaleda tasuta veebikursustel, olla uudiskirja vahendusel kursis sellega, mis Euroopa LTT-hariduse maastikul toimub,  osaleda temaatilistes diskussioonides foorumite vahendusel jpm.
Lisaks virtuaalsetele võimalustele saab projekti raames osaleda mitmetel üritustel nii Eestis kui välismaal. Juba sel sügisel, 24-26. oktoobril, leiab Brüsselis aset üks projekti suursündmus – Scientix 2 konverents (
http://www.scientix.eu/web/guest/conference), kuhu oodatakse ligi 550 õpetajat üle kogu Euroopa. Konverents annab hea ülevaate erinevatest LTT-hariduse parimatest praktikatest ja projektidest Euroopas. Osalemine on tasuta, majutuskulud katab korraldaja. Lisaks on õpetajatel võimalus taotleda reisistipendiumi konverentsi sõidukulude katmiseks.

Uuringulaegas (Ark of Inquiry)
Professor Margus Pedaste Tartu Ülikoolist tutvustas rahvusvahelist projekti „Uuringulaegas“ (http://ark.ut.ee). Projekti eesmärgiks on arendada õpilaste (1.-12. klass) uurimuslikke oskusi üle kogu Euroopa. Projektis osaleb 13 partnerit 12-st riigist ja seda koordineerib Tartu Ülikool.
Projekti käigus arendatakse välja üleeuroopaline uurimisõppe keskkond ning luuakse õpetajate ja teaduskeskuste kogukond, kes Uuringulaegast kasutavaid õpilasi toetab. Veebikeskkonna loomisega kaasneb uurimuslike tegevuste kogumine, mida on edukalt rakendatud erinevates Euroopa riikides ja mis tehakse kättesaadavaks kõigile õppijatele ja juhendajatele. Samuti avaldatakse materjalid portaalis Scientix.
Uuringulaeka veebikeskkonnas saavad noored eurooplased (7-18-aastased) asuda lahendama haaravaid uurimusliku sisuga ülesandeid, motivaatoriks virtuaalne edumeeter, mis iga õpilase ülesannete täitmise edukust kajastama hakkab. Pärast piisava hulga kogemuste omandamist on õpilastel võimalik uuesti oma kogemusi ja oskusi hinnata. Vastavalt sellele saab õpilane diplomi, pronks-, hõbe- või kuldmedali. Projekti õnnestumiseks tehakse üle Euroopa palju koolitusi õpetajatele ja teaduskeskustele, kes õpilasi Uuringulaeka kasutamisel toetama asuvad ning otsitakse võimalusi, et kõrgkoolid tunnustaks uurimusliku õppe medaleid soodustingimustel vastuvõtuga.

Energia avastuskeskus ja PARRIS
Kertu Saks Energia avastuskeskusest tutvustas rahvusvahelist projekti „PARRIS“.
Juunikuus  avab uksed Energia Avastuskeskuse (
http://www.energiakeskus.ee) uuenenud maja Põhja puiesteel Tallinnas. Unikaalses tööstusmälestises avatav keskus on arenemas Tallinnas oluliseks pereturismi edendavaks sihtkohaks. Samuti ollakse partneriks üldhariduskoolidele, sest kõik keskuse eksponaadid ja programmid on välja töötatud tuginedes Eesti põhikooli ja gümnaasiumi õppekavadele, kuid  lähtuvalt keskkonnast on keskendunud eelkõige loodus-, tehnika- ja reaalteadustele.

Energia avastuskeskus osaleb rahvusvahelises projektis PARRIS, mille sihiks on noorte teadlikkuse tõstmine teaduse ja innovatsiooni valdkondades.  Neli aastat vältava projektiga on liitunud 18 partnerit ja seda koordineerib Hollandis tegutsev Utrechti Ülikool.
Projekti eesmärgiks on integreerida teaduse ja innovatsiooni valdkondade populariseerimine koolide õppekavadesse ja kujundada üldine haridusraamistik ühiskondlik-teaduslikuks uurimusõppeks nii formaalse kui mitteformaalse õpikeskkonna tarvis. Selleks luuakse Euroopa parimate praktikate alusel vastavad näidismudelid alg-, põhi- ja keskkooli tasemele ning materjalid õpetajakoolituseks ja vastava õppe läbiviimiseks.
Tehtud töö koondatakse nii projekti andmebaasi kui portaali Scientix.

Tartu Ülikooli (TÜ) Haridusuuenduskeskus
TÜ Haridusuuenduskeskuse (
http://www.pedagogicum.ut.ee/et/haridusuuenduskeskus) tegevusi tutvustas keskuse koordinaator Piret Pungas-Kohv.
Aprillis Tartu Ülikooli vana anatoomikumi majas avatud keskuse eesmärgiks on luua ja pakkuda koolidele nüüdisaegseid õppimislahendusi, arvestades kiiresti muutuvat ja inforohket keskkonda ning infotehnoloogilisi võimalusi. Samuti on sihiks võrgustiku kujundamine didaktikakeskustest (TÜ teaduskondade ning haridusuuenduskeskuse vahel) ja (innovatsiooni)koolidest ning õpetajakoolituse kogukonna loomine Tartu Ülikoolis.

Keskuse põhitegevuste hulka kuulub uuenduslike õppematerjalide ja õppevahendite loomine, koolides välja mõeldud lihtsate ja nutikate õppevahendite tutvustamine ning teaduspõhiste näpunäidete andmine õpikeskkonna (klassiruumid, õu, muuseumid) kujundamisel.

Tallinna Ülikooli (TLÜ) Haridusinnovatsiooni keskus
TLÜ Haridusinnovatsioonikeskust (HIK) (
http://www.tlu.ee/et/hik) tutvustas Merlin Linde. HIK on avatud koostöövõrgustik kõigile, kes on huvitatud hariduse arendamisest ja haridusuuendusest. Keskuse ülesannete hulka kuulub koostöövõrgustike moodustamine teadlaste, tegevõpetajate ja õpetajaks õppijate vahel, õppimist toetava nüüdisaegse õpikeskkonna, sh õppeklasside loomine,  innovatiivsete õppekavade ja moodulite (sh täiendusõpe) ja tänapäevase õppemetoodika (sh õppematerjalid, tehnoloogiad, õppevormid) arendamine.
HIKi koosseisu kuulub arendusmeeskond ja 8 laborit (ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse, alushariduse, keele-, loodus-, loov-, tehnoloogia-, tervise- ja üldlabor), mis pakuvad innovaatilisi klassiruume koos tehnoloogiaga, et praktiliselt katsetada juba olemasolevaid ning ka alles väljatöötamisel olevaid ideid. Õpilased ja õpetajad on oodatud HIKi õppekäikudele nende võimalustega tutvuma.


Innovatsiooni – ja ettevõtluskeskus MEKTORY
MEKTORY tegevusi tutvustas Rasmus Lindmaa. Keskuse eesmärkideks on viia kokku teadlased, üliõpilased ja ettevõtjad ning olla praktilised tootearendusprobleemide lahendajad ja uute tarkade ideede genereerijad, siduda ülikooli teoreetilist õpet praktilisega, innustada üliõpilaste idufirmasid, tegeleda järelkasvuga ja näidata, kui huvitav on inseneeria maailm.
Majas on loodud palju võimalusi ka koolilastele. Keskuse koosseisu kuuluvad mitmed laborid (sh ärimudelite, mobiilsete teenuste, logistika, eMeditsiini, metalli-, puidu-, elektroonika- ja mehhatroonikalabor), demokeskused (sh robotoorium ja kosmosekeskus) ja stuudiod (sh Aasia riikide teemastuudiod). Samuti saab keskusest koolitundide tarbeks m-õppe vahendeid laenutada.

Seminari ettekanded on kättesaadavad veebilehel:
http://www.etag.ee/teaduse-populariseerimine-2/opilaste-teadustoode-konkurss/juhendajate-koolitus/opetajate-seminar-25-04-2014-tallinnas/

Lisainfo:
Reet Rannik
Koordinaator
SA Eesti Teadusagentuur
Tel 7300 332
E-post
reet.rannik@etag.ee
www.etag.ee

Kommenteerimine on suletud