Õpilasleiutajad mõtlesid välja 650 ideed kokku hoidmiseks

Noorte leiutajate riikliku konkursi teemaks 2009. aastal oli „Hoiame kokku“. Projektijuht Maarja Ülper soovitas teemat loovalt tõlgendada – kokku saab hoida erinevaid ressursse, sh energiat ja raha. Kokku saab hoida sõprade ja perega ning kokku saab hoida erinevaid esemeid, mis muidu laiali pudeneksid jne.
Teist aastat toimunud konkursile esitati 650 leiutist või ideed kolmes vanuseastmes (1.–4. klass 206, 5.–9. klass 420, 10.–12. klass 24) 83 koolist. Enamus töid olid leiutise joonistused koos eesmärgi, tööpõhimõtte ja sihtgrupi kirjeldusega, ~10–15 leiutist olid aga reaalselt valmis ehitatud.

Žürii töö ei olnud lihtne, sest töid oli väga palju – 650. Neist omakorda pääses lõppvooru 67 ja preemiad otsustati anda 35le.

Leiutajate konkursil rahalisi auhindu ei anta, preemiad on esemelised. Preemiafond oli 400 000 krooni, millest jagus 35 leiutise autorile, viiele parimale juhendajale ja ühele edukaimale koolile. Lisaks nn põhiauhindadele anti välja ka eriauhindu – 25 kutset suvelaagrisse 2010. aasta augustis, Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu ning SA Teaduskeskuse Ahhaa auhinnad.

Nõuded konkursitöödele olid vanusegrupiti veidi erinevad. 1.–4. klassi lastelt oodati lihtsalt fantaasiarikkaid ideid, mis ei pruugi olla originaalsed ja mida ei pea olema võimalik kohe teostada; 5.–9. klassi noortelt oodati ideid koos leiutise tööpõhimõtte kirjeldusega, mis samuti ei pruukinud täiesti originaalsed olla ja 10.–12. klassi noortelt oodati leiutisi, mida varem olemas ei ole ning mis oleks ka reaalselt teostatavad.

Tööde tase oli vanusegrupiti väga erinev ja parimaid ideid esitasid 1.–4. klassi lapsed. Kuigi teostatavus ei olnud nende puhul nõutud, olid just paljud kõige väiksemate tööd ideedelt kõige innovaatilisemad ja täiesti teostatavad, kui nende kallal veidi tööd teha.
Vanemas vanuserühmas aga otsustas žürii esimest preemiat vastava töö puudumisel mitte välja anda.

Preemiad anti üle 4. detsembril Tallinnas Robotexi robotivõistlusel.

Konkursi tulemused
Noorem vanuserühm, 1.–4. klass
I PREEMIA
• Kadi Riin Kanemägi ”Säilivusaja märgistaja” Kuressaare Gümnaasiumi 4. klass; juhendaja: Arvi Tanila, Kuressaare Gümnaasium
• Margaret Naaber ”Koera ja kassi kiibivalvega uks” Kuressaare Gümnaasiumi 4. klass; juhendaja: Elo Naaber
• Ain Mägise „Tass vaegnägijale” Krabi Põhikooli 4. klass; juhendaja: Kaido Kaas, Krabi Põhikool

II PREEMIA
• Joonas Pärnalaas ”Päästerüü” Luunja Keskkooli 3. klass; juhendaja: Ly Rootslane, Luunja Keskkool
• Karoliine Laaneoja ”Tiivikuga aknahari” Luunja Keskkooli 3. klass; juhendaja: Ly Rootslane, Luunja Keskkool
• Karl Martin Mäe ”Helkurvöö autodele” Tartu Katoliku Kooli 3. klass; juhendaja: Andres Mäe
• Alan Rüütel ja Veikko Laanep ”Silmu haarats” Salme Põhikooli 4. klass; juhendaja: Kaur Filippov, Salme Põhikool
• Lera Petrova ”Pimedatele rääkiv robot” Lasnamäe Gümnaasiumi 4. klass; juhendaja: Alvina Tatarintseva, Lasnamäe Gümnaasium

III PREEMIA
• Robi Markus Kerstna ”Robi mullitaja” Tallinna Sikupilli Keskkooli 1. klass
• Sofia Omeljantshuk ”Vihmavee kasutamise süsteemid” Sally Stuudio 1. klass; juhendaja: Anniki Kari, Sally Stuudio
• Rasmus Parv ”Tormipuhastus masin” Tartu Tamme Gümnaasiumi 2. klass
• Kristo Markus Soika töö ”Oxütaja” Gustav Adolfi Gümnaasiumi 2. klass; juhendaja: Karin Soika, Gustav Adolfi Gümnaasium
• Meriliis Valdlo ”Uus värisev jooksurada” Tapa Gümnaasiumi 3. klass; juhendaja: Elle Kivisoo, Tapa Gümnaasium
• Aksel Bulavs ”Elektrit tootev batuut” Tartu Kesklinna Kooli 3. klass
• Kasandra Grossthal ”Pedaalidega muruniiduk” Luunja Keskkooli 3. klass; juhendaja: Ly Rootslane, Luunja Keskkool

Keskmine vanuserühm, 5.–9. klass
I PREEMIA
• Tanel Riivik ”Kuusepuukujuline jalanõude kuivataja” ja ”Magnetvasar” Palupera Põhikooli 5. klass
• Robert Peeling ”Granaat-kustutaja” Tartu Descartes’i Gümnaasiumi 6. klass; juhendaja: Alar Ilo, Tartu Descartes’i Lütseum
• Madis Kartau ”Astuvenergia” Elva Gümnaasiumi 9. klass

II PREEMIA
• Theodor Künnapuu ”Hiilikkott” Kohila Gümnaasiumi 5. klass
• Rene Eelmaa ”Elektrooniline menüü” Tallinna 21. Kooli 6. klass; juhendaja: Mart Soobik, Tallinna 21. Kool
• Richard Vaher-Vahter töö ”Valgus-näpitsad” Tartu Veeriku Kooli 6. klass; juhendaja: Alar Ilo, Tartu Veeriku Kool
• Targo Tiirmaa töö ”Õpivaip ”Hoiame ühte”” Võhma Gümnaasiumi 9. klass; juhendaja: Luule Tiirmaa, Võhma Gümnaasium
• Karl-Erik Saarm ”Piiksuv telekapult” Tallinna 21. Kool; juhendaja: Mart Soobik, Tallinna 21. Kool

III PREEMIA
• Külli Reinkubjas ”Lõngakerade hoidja” Tartu Raatuse Gümnaasiumi 5. klass
• Hendrik Lutter ”Nõrutamise raam” Tallinna 21. Kooli 6. klass; juhendaja: Mart Soobik, Tallinna 21. Kool
• Vallo Vaherpuu ja Maksim Rjurikov ”Jõulukuusest riidenagi” Räpina Ühisgümnaasiumi 6. klass; juhendaja: Olav Pihlapuu, Räpina Ühisgümnaasium
• Ervin Eivin ”Pudeli purustaja” Tallinna 21. Kooli 8. klass; juhendaja: Mart Soobik, Tallinna 21. Kool
• Maksim Gromov ”Prügi skänner” Kohtla-Järve Järve Gümnaasiumi 8. klass

Vanem vanuserühm, 10.–12. klass
I preemia jäi vastava tasemega tööde puudumise tõttu välja andmata
II PREEMIA
• Kristjan Eerik Kaseniit ja Erik Paemurru ”Sipupa” Tallinna Reaalkooli 12. klass

III PREEMIA
• Henri Jeret, Henry Narits ja Maris Paarmets ”A.P.P.I.” Tartu Tamme Gümnaasiumi 10. klass

Preemiad juhendajatele
• Arvi Tanila (Kuressaare Gümnaasium) – põhikooli 1.–4. klassi astmes I preemia pälvinud Kadi Riin Kanemägi töö „Säilivusaja märgistaja“ juhendaja;
• Elo Naaber – põhikooli 1.–4. klassi astmes I preemia pälvinud Margaret Naabri töö „Koera ja kassi kiibivalvega uks“ juhendaja
• Kaido Kaas (Krabi Põhikool) – põhikooli 1.–4. klassi astmes I preemia pälvinud Ain Mägise töö „Tass vaegnägijale“ juhendaja;
• Alar Ilo (Tartu Descartes’i Gümnaasium) – põhikooli 5.–9. klassi astmes I preemia pälvinud Robert Peelingu töö ”Granaat-kustutaja” juhendaja;
• Mart Soobik (Tallinna 21. Kool) – põhikooli 5.–9. klassi astmes II preemia pälvinud Rene Eelmaa töö „Elektrooniline menüü” ja Karl-Erik Saarmi töö „Piiksuv telekapult“ ning 5.–9. klassi astmes III preemia pälvinud Hendrik Lutteri töö „Nõrutamise raam” ja Ervin Eivini töö „Pudeli purustaja” juhendamise eest.

Peapreemia koolile: Luunja Keskkool
Eripreemiad
• Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu ergutusauhind – Margaret Naaber ”Koera ja kassi kiibivalvega uks” Kuressaare Gümnaasiumi 4. klass; juhendaja: Elo Naaber
• SA AHHAA – Aleksander Tammik „Mehaaniline pesumasin trammi järelhaagisena“ Sally Stuudio 1. klass; juhendaja: Anniki Kari, Sally Stuudio
• SA Archimedes – Jan Erik Konksi „Vee soojendamine päikese abil“ Võru Kreutzwaldi Gümnaasiumi 4. klass; juhendaja: Georg Konksi

Tähelepanuks koolidele!

Konkursile esitatud leiutistest on valminud stendid, mida saab Archimedesest kooli tellida. Stende on kokku kuus, nende paigaldamine on lihtne. Stendide laenutamine on koolile tasuta. Huvi korral võtke palun ühendust aadressil leiutaja@archimedes.ee

Artikli pani erinevate materjalide põhjal kokku Margit Lehis, teaduse populariseerimise konkursside koordinaator, Sihtasutus Archimedes

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga