Julgeoleku kolmas avanenud projektikonkurss ja muud tegevused
9. september, 2009Euroopa ühiskonna ja tema kodanike julgeoleku ning turvalisuse tagamine on muutunud üheks peamiseks prioriteediks, mida tõestab Jose Manuel Barroso „Poliitilised eesmärgid järgmisele komisjonile“, millest siinkohal mõningad väljavõtted:
Eurooplaste julgeoleku tagamine
Võitlus terrorismi, rahvusvahelise kuritegevuse ja inimkaubanduse vastu on lahing, mis tuleb võita. Praegune kriis tekitab täiendavaid riske, sest suureneb oht, et ekstremism tõstab pead ja kasutab ära sotsiaalseid ja etnilisi pingeid. Turvaline Euroopa tähendab ka Euroopat, mis on kindel oma energia-, toidu- ja muu tooraine varudes (kliki siia, lk 20).
Täielik ülevaade antud dokumendist ja muust on aadressil:
Õiguste edendamine peab käima käsikäes inimeste kaitsega. Meil on vaja ELi sisejulgeoleku strateegiat, et paremini kaitsta ELi kodanike elu ja turvalisust: me peame tagama, et avatud piirid ei avaks võimalusi, mida saaks kasutada ära kuritegevuse ja terrorismi eesmärgil. Peame näitama üles solidaarsust selliste vahendite kasutamisel nagu Frontex (Euroopa Liidu välispiiridel tehtava operatiivkoostöö juhtimise Euroopa agentuur), et ELi piirid suudaksid tõhusalt tõkestada ebaseaduslikku tegevust. ELi kodanike kaitset täiendab loomulikult ka ELi roll kriiside ja suurõnnetuste ärahoidmisel ja neile reageerimisel. Alates võitlusest metsatulekahjude ja maavärinate tagajärgede vastu kuni gripipandeemia ohu ennetamiseni võib ELi tegevus luua liikmesriigi tegevusele lisaväärtust praktilise solidaarsuse kaudu. ELi lisaväärtuse täiendav hindamine ja selle vastav rakendamine kriisiohjamises on järgmise komisjoni esmatähtis ülesanne (kliki siia, lk 34).
… samuti uusi edusamme merendussektoris…
Praegune komisjon on merendussektoris esmakordselt ühendanud erinevad poliitikaharud üheks integreeritud kontseptsiooniks. Aga et meie merepoliitikat veelgi laiendada, on vaja veel rohkem ära teha. Näiteks tahan ma oma silmaga näha Euroopa meremagistraale reaalsuseks saamas. Euroopa peaks arendama merealade ruumilist planeerimist, integreerima mereseiret piiriüleselt ja riikide vahel ning ehitama välja merevaatlus- ja andmevõrgu (kliki siia, lk 27).
Minu arvates tuleks keskenduda olulisematele valdkondadele, et tagada:
- maailma tipptase alusuuringutes. Meie tulevase teaduspõhiste eesliiniuuringute tegevuskava peaksid kindlaks määrama teadusringkonnad ise, peamiselt tuleks seda teha Euroopa teadusnõukogu kaudu;
- rohkem tööstusele tuginevat rakenduslikku teadus- ja arendustegevust erinevates valdkondades alates nanotehnoloogiast kuni kosmosetööstuseni, et tuua turule uusi tipptehnoloogilisi tooteid ja ökopuhtaid tehnoloogiaid ning suurendada ELi tööstuse konkurentsivõimet;
- uued võimalused teadlastele, vahetusprogrammide – näiteks Marie Curie – laiendamine ja maailmaklassi teadlaste meelitamine ELi;
- suurem tähelepanu teadus- ja arendussuutlikkuse levitamisele piirkondadesse.
Üheks väljendiks julgeoleku olulisusele on seitsmenda raamprogrammi julgeolekualaste teemade rohkus, aga ka rõhuasetus rahvusvahelise koostöö parandamise võimalustele, mis kajastub käimasoleva, kolmanda kutse FP7-SEC-2010-1 tööprogrammis. Komisjonipoolselt on tehtud tähelepanekuid, et kolmandate riikide kaasamine konsortsiumisse tekitab palju segadust teadmatuse tõttu, millega kaasneb tarbetu grandiläbirääkimiste viibimine. Parandamaks seda olukorda, on EK välja andnud eraldi ülevaatliku lühijuhendi kolmandate riikide osalemise kohta projektides. Kolmandate riikide nimekirja leiab siit.
Ülevaade väljakuulutatud teemadest on esitatud tabelis 1, tööprogrammi teksti ja muud vajalikud dokumendid leiate siit. Tabelis toodud teemadel on võimalik projekte esitada kuni 26.11.2009, viimane tähtaeg on kell 17.00 Brüsseli kohaliku aja järgi.
ACTIVITY/AREA | TOPICS CALLED | FUNDINGSCHEMES |
10.1. Security of citizens | SEC-2010.1.2-1 Information and knowledge management for the prevention of organised crime | Collaborative project |
10.1. Security of citizens 1.3 Capability projects | SEC-2010.1.3-1 Innovative tools to combat organised crime and terrorism financing and money laundering | Collaborative project |
SEC-2010.1.3-2 Tackling counterfeit medicines and related criminal networks | ||
SEC-2010.1.3-3 Detection of IED manufacturing facilities | ||
10.1 Security of citizens 1.4 Coordination and support actions |
SEC-2010.1.4-1 Advanced forensic toolbox | Coordination and Support Action (coordinating) |
SEC-2010.1.4-2 Controlling the change of properties of chemicals to preclude misuse | ||
10.2 Security of infrastructures and utilities/2.1 Demonstration programme | SEC-2010.2.1-1 Security of mass transportation – phase II | Collaborative project |
10.2. Security of infrastructures and utilities/2.3 Capability projects | SEC-2010.2.3-1 Planning, (re)design, and (re)engineering of urban areas to make them less vulnerable and more resilient to security threats | Collaborative project |
SEC-2010.2.3-2 Assessment framework and tools to identify vulnerabilities of energy grids and energy plants and to protect them against cascading effects | ||
SEC-2010.2.3-3 Automatic detection and recognition of threats to critical assets in large unpredictable environment | ||
10.2 Security of infrastructures and utilities/2.4 Coordination and support actions | SEC-2010.2.4-1 New concepts to meet the requirements for the protection of civil/commercial aviation | Coordination and Support Action (both coordinating and supporting) |
10.3 Intelligent surveillance and border control/3.1 Demonstration programme | SEC-2010.3.1-1 European-wide integrated maritime border control system – phase II | Collaborative project |
10.3. Intelligent surveillance and border security/3.2 Integration projects | SEC-2010.3.2-1 Monitoring and tracking of shipping containers | Collaborative project |
10.4. Restoring security and safety in case of crisis/4.1 Demonstration projects | SEC-2010.4.1-1 Aftermath crisis management – phase I | Coordination and support action (supporting) |
10.4. Restoring security and safety in case of crisis/4.2 Integration projects | SEC-2010.4.2-1 Interoperability of data, systems, tools and equipment | Collaborative project |
SEC-2010.4.2-2 Preparedness and Resilience to a CBRN crisis | ||
SEC-2010.4.2-3 Information acquisition using dedicated platforms, including UAV, aerostatic platforms(balloons) and satellites | ||
10.4. Restoring security and safety in case of crisis/ 4.3 Capability projects | SEC-2010.4.3-1 Alert and communication, including role of media, towards the population in crises management | Collaborative project |
SEC-2010.4.3-2 Adaptation of existing Decision Support Systems (DSS) to new radiological threats | ||
10.4 Restoring security and safety in case of crisis/4.4 Coordination and support actions | SEC-2010.4.4-1 Basic service restoration (e.g. energy, water, communication), business continuity, domestic/environmental normality | Coordination and Support Action (coordinating) |
10.6. Security and society/6.1 Citizens and security | SEC-2010.6.1-1 Signs of ‘early warning’ to detect trends and weak signals in social polarisation, radicalisation development and segregation | Collaborative Project / Coordination and Support Action (both coordinating and supporting) |
SEC-2010.6.1-2 Develop models and tools to detect and evaluate risks of terrorism | ||
SEC-2010.6.1-3 Reduction of the cognitive biases in intelligence analysis | ||
10.6. Security and society/6.3 Foresight, scenarios and security as an evolving concept | SEC-2010-6.3-1 Developing a reference framework for the European security culture: the perception of threats and the trust in public authorities and the police and the perceptionof security as a service | |
SEC-2010.6.3-2 Fore sighting the contribution of security research to meet the future EU roles | ||
SEC-2010.6.3-3 Research on rigorous methodologies for assessment of security investments and trade-off between security and other societal objectives (e.g. privacy and social cohesion) | ||
10.6. Security and society/6.4 Security economics | SEC-2010.6.4-1 Cost-benefit analysis of the present and future security measures in Europe | |
10.6 Security and society/6.5 Ethics and justice | SEC-2010.6.5-1 Review existing codes of conduct, best practises, etc. as to the ethical use of security technologies and the corresponding legal requirements – make recommendations where shortfalls exist | |
SEC-2010.6.5-2 Use of smart surveillance systems, data protection, integrity and sharing information within privacy rules | ||
10.7. Security Research coordination and structuring | SEC-2010.7.0-1 Networking of researchers for a high level multi-organisational and cross-border collaboration | Network of Excellence |
SEC-2010.7.0-2 Feasibility study for EU policy on highlevel multi-organisational and trans-boundary interoperable field labs and test centres | Coordination and Support Action (supporting) | |
SEC-2010.7.0-3 Critical and emerging technologies for security | Collaborative Project/Coordination and Support Action (both coordinating and supporting) | |
SEC-2010.7.0-4 Organisation of a “security” competition | Coordination and Support Action (supporting) | |
SEC-2010.7.0-5 Co-ordination of national research programmes in the area of Security research (ERA-NET) | Coordination and Support Action (coordinating) | |
SEC-2010.7.0-6 Trans-national co-operation among NCPs – phase II |
Konkursikutsete juhendite ja muude abistavate dokumentidega on võimalik tutvuda CORDISe kodulehel:
Meeldetuletus aasta tähtsündmusest:
Käesoleva aasta 29.–30. septembrini toimub Rootsis neljas julgeolekualane teaduskonverents (The Fourth European Security Research Conference, http://www.src09.se). Taoline mastaapne üritus on külastamist väärt, sest esindatud on parim võimalik Euroopa teadlaste, poliitikute, ettevõtjate ja teiste oluliste võtmeisikute esindus, see on parim võimalus luua uusi rahvusvahelisi kontakte nii enda firma kui ka teadusasutuse, ülikooli jaoks. Tegemist on juleolekualase teadusliku konverentsiga, mis ei ole oma sisult militaarne, seega on oodatud kõik, keda huvitab panustamine meie elu igapäevasesse turvalisusesse. Üritusele on oodata üle 1200 teaduse, tööstuse, Euroopa erinevate institutsioonide, VKEde esindaja, kelle jaoks on oluline Euroopa kodanike turvalisus.
Einar Mikson
SA Archimedes, 7RP julgeoleku ja kosmose konsultant
einar.mikson@archimedes.ee