Brüsseli büroo edastatavad teadusuudised (august 2017)

Üldised teadusuudised
Euroopa Parlamendi saadiku reaktsioon 2018. a. Horisont 2020 eelarve vähendamise ettepanekule
Aruanded, analüüsid
Euroopa Komisjoni teatis „Innovatsiooni edendamine Euroopa piirkondades“
Euroopa Komisjoni raportid ühendatud ja automatiseeritud transpordist ning transpordi elektrifitseerimisest
Konkursid
Raudteesektori avaliku ja erasektori partnerlus Shift2Rail otsib uut teaduskomisjoni liiget
Lennuliikluse korralduse avaliku ja erasektori partnerluse SESARi noore teadlase auhind 2017
Konsultatsioonid
Euroopa Komisjoni uuring teadlaste sektoritevahelisest liikuvusest
Innovatsioon
Euroopa innovatsioonipealinna auhind 2017

Üldised teadusuudised

Euroopa Parlamendi saadiku reaktsioon 2018. a. Horisont 2020 eelarve vähendamise ettepanekule

Maikuus tegi Euroopa Komisjon ettepaneku seada 2018. aasta ELi eelarveks 160,6 miljardit eurot. Juulis vastas ELi Nõukogu seisukohaga vähendada seda 1,7 miljardi võrra, sealjuures kärpida Horisont 2020 eelarvet 500 miljoni euro võrra.

ELi Nõukogu ettepanekul vähendataks ka Galileo ja Egnose satelliitnavigatsiooni programme 46 miljoni võrra, ITERi termotuumasünteesi projekti 33 miljoni võrra ja Copernicuse Maa seire programmi 20 miljoni võrra.

Euroopa Parlamendi saadik ja eelarve raportöör Siegfried Mureşan hoiatab teadusuuringute rahastamise kärbete negatiivse mõju eest. Kärped ohustavad mitmeid käimasolevaid teadusprojekte, sealhulgas Teadusuuringute Ühiskeskuse (ingl. Joint Research Centre – JRC) töötajate palkade maksmist ja uute Euroopa Innovatsiooni- ja Tehnoloogiainstituudi (ingl. European Institute of Innovation & Technology – EIT) teadmis- ja innovaatikakogukondade loomist (ingl. Knowledge and Innovation Communities – KICs), sest ettevõtted ei pruugi investeerida, kui ELi eelarve ei vasta samaga.

Euroopa Parlament peab nüüd tegema järeldused ELi eelarvest. Kolm ELi institutsiooni peaksid eelarve osas jõudma lõplikule kokkuleppele 20. novembriks.

Huvilised võivad tutvuda Science Business’i uudisega.

Aruanded, analüüsid

Euroopa Komisjoni teatis „Innovatsiooni edendamine Euroopa piirkondades“

18. juulil avaldas Euroopa Komisjon teatise „Innovatsiooni edendamine Euroopa piirkondades“ (ingl. “Strengthening Innovation in Europe’s Regions: Strategies for resilient, inclusive and sustainable growth”). Euroopa Komisjoni eesmärk on aidata piirkondadel luua globaliseerumise ajastul vastupidav majandus. Komisjon pakub välja mitmeid meetmeid, et aidata Euroopa piirkondadel investeerida oma nišivaldkondadesse, kus neil on konkurentsieelis (nutikas spetsialiseerumine) ja luua innovatsiooni, vastupidavust ja majanduskasvu seal, kus vaja.

Nutika spetsialiseerumise positiivse kogemuse valguses käivitab Euroopa Komisjon kaks pilootprojekti: toetus muutuva tööstusega piirkondade konkreetsete probleemide lahendamiseks ja ELi vahenditest toetatav piirkondadevaheline innovatsioonipartnerlus.

Paralleelselt plaanib Komisjon tõhustada jõupingutusi, et aidata liikmesriikidel kõrvaldada olemasolevad majanduskasvu takistavad kitsaskohad ja luua ettevõtlussõbralik keskkond. Erilist tähelepanu pööratakse avaliku sektori teadusuuringute kvaliteedile ja avatusele, ettevõtjate ja ülikoolide vahelisele koostööle ning kohalike oskuste vastavusse viimisele turunõudlusega Komisjoni toetusvahendite abil.

Samuti uurib Komisjon võimalusi erinevate olemasolevate innovatsiooni, majanduskasvu ja konkurentsivõimega seotud ELi programmide ja instrumentide suurema sünergia ja kombineerimise soodustamiseks.

Huvilised võivad tutvuda Euroopa Komisjoni eestikeelse pressiteatega.

Euroopa Komisjoni raportid ühendatud ja automatiseeritud transpordist ning transpordi elektrifitseerimisest

Euroopa Komisjoni teadusuuringute ja innovatsiooni peadirektoraat on avaldanud raporti ühendatud ja automatiseeritud transpordist ning raporti transpordi elektrifitseerimisest. Mõlemas raportis tuuakse välja antud valdkonna peamised suundumused ja arengud.

Esimesena mainitud raportis arutatakse praeguseid arenguid ja tuleviku teadusuuringute vajadusi ühendatud ja automatiseeritud transporditehnoloogiate ja –süsteemide arendamiseks ja kasutuselevõtuks kõikides transpordiliikides. Raportit esitatakse kui teekaarti strateegilise transpordi teadusuuringute ja innovatsiooni tegevuskavale (ingl. Strategic Transport Research and Innovation Agenda – STRIA). Raportis esitatakse strateegiline rakenduskava konkreetsete teadusuuringute ja innovatsiooni meetmetega ja ka muude poliitika toetusmeetmetega selleks, et kõik transpordiliigid panustaksid Energialiidu 2050. aasta dekarboniseerimise, suurema tõhususe ja konkurentsivõime eesmärkidesse.

Raportis „Transpordisüsteemi elektrifitseerimine“ arutatakse praeguseid arenguid ja tuleviku teadusuuringute vajadusi maantee-, vee-, lennu- ja raudteetranspordis.

Mõlema raporti koostamisel osalesid rühm vastava transpordi valdkonna eksperte. Raporteid kasutati Euroopa Komisjoni töödokumendi „Keskkonnahoidlik, konkurentsivõimeline ja ühendatud liikuvus: transpordi teadusuuringute ja innovatsiooni panus liikuvuse paketti“ ettevalmistamisel, mis on osa Euroopa Komisjoni hiljutisest „Arenev Euroopa“ (ingl. Europe on the Move) paketist.

Huvilised võivad tutvuda Šveitsi TA büroo SwissCore’i uudisega.

Konkursid

Raudteesektori avaliku ja erasektori partnerlus Shift2Rail otsib uut teaduskomisjoni liiget

Raudteesektori avaliku ja erasektori partnerlus Shift2Rail on käivitanud konkursi, mille raames otsitakse uut teaduskomisjoni liiget. Uuel liikmel peaks olema pädevus telekommunikatsiooni, infotehnoloogia, tehisintellekti ja/või digitaalteaduste valdkonnas. Teaduskomisjon koosneb 12-st liikmest ja selle peamine ülesanne on anda nõu, milliseid teaduslikke ja tehnoloogilisi prioriteete peaks käsitlema Shift2Rail’i tööplaanides ja teaduslikes saavutustes.

Shift2Rail on avaliku ja erasektori partnerlus, mis vastutab Horisont 2020 raames raudteesektoriga seotud teadusuuringute ja innovatsiooni eest. Shift2Rail’i ühisettevõte loodi nõukogu määrusega 2014. aastal kuni aastaks 2024.

Taotluste esitamise tähtaeg on 01.10.17.

Huvilised võivad tutvuda konkursikutse tekstiga ja Shift2Rail’i veebilehega.

Lennuliikluse korralduse avaliku ja erasektori partnerluse SESARi noore teadlase auhind 2017

Ühisettevõte SESAR, mis on avaliku ja erasektori partnerlus lennuliikluse korralduse valdkonnas, on teatanud 2017. aasta noore teadlase auhinnast, mille eesmärgiks on tunnustada suure potentsiaaliga noorteadlaste vähem kui kaks aastat tagasi lõpetatud bakalaureuse- või magistritöid või käimasoleva doktoriõppe töid antud uurimisvaldkonnas.

Võitja auhinnaks on 5000 eurot ja võimalus teha ettekandeid suurtel SESARi üritustel.

Taotluste esitamise tähtaeg on 01.10.17.

Huvilised võivad tutvuda konkursi eeskirjadega.

Konsultatsioonid

Euroopa Komisjoni uuring teadlaste sektoritevahelisest liikuvusest

Euroopa Komisjon on tellinud uuringu, et toetada tööstussektori teadustalente Euroopa tasandil. Eesmärgiks on läbi viia teostatavusuuring, et teada saada, kas Euroopa tasandil on kohta täiendavatele algatustele, et suurendada sektoritevahelist liikuvust Euroopas, ja millised need olla võiks.

Uuring näeb ette veebipõhist küsitlust üksikteadlastele, kõrgharidusasutustele ja riiklikult rahastatud teadusasutustele, tööstuslikele ja mitte-akadeemilistele teadusasutustele, kui ka neile, kes on seotud sektoritevahelise liikuvuse programmidega. Oluliseks peetakse sisendi saamist liikuvusprogrammide toetusesaajatelt ja haldajatelt.

Järgnevalt on vastavalt sihtrühmale lingid uuringule:

Innovatsioon

Euroopa innovatsioonipealinna auhind 2017

Euroopa Komisjon on avalikustanud Euroopa innovatsioonipealinna 2017. aasta auhinna 10 finalisti, kes on jõudnud konkursi viimasesse etappi. Finalistide hulgas on ka Tallinn, kuna on e-linna mudeliks linnateenuste digitaliseerimise tõttu. Auhind antakse kõige innovatiivsemate elukvaliteeti parandavate ja kodanikke kogukonnaellu kaasavate ideede kasutamise eest.

2017. aasta finalistid on Aarhus, Berliin, Kopenhaagen, Helsingi, Nizza, Pariis, Tallinn, Tampere, Tel Aviv ja Toulouse. Konkursile kandideerisid 32 linna 17 riigist. 2016. aasta võitja oli Amsterdam.

Parima innovatiivse ökosüsteemiga linna premeeritakse 1 miljoni euroga, et linn saaks veelgi laiendada oma innovatsioonitegevusi. Teine ja kolmas koht saavad kumbki 100 000 eurot. 2017. aasta võitja teatakse 7. novembril Lisbon Web Summit’il.

Võitja linn peab tõestama, kuidas nad on parandanud elukvaliteeti kohalikul tasandil eksperimenteerides innovatiivsete kontseptsioonide, protsesside, vahendite ja valitsemismudelitega kaasates kodanikke innovatsiooniprotsessi ja tagades oma ideede kasutuselevõttu, laiendades linna atraktiivsust, et saada eeskujuks teistele linnadele ja andes kohalikule ökosüsteemile rohkem võimu innovaatiliste praktikate rakendamise kaudu.

Huvilised võivad tutvuda Euroopa Komisjoni uudisega.

 

Koostajad
Kadri Sirg
ETAg-i Brüsseli büroo juht, kadri.sirg@etag.ee

Annika Eskusson
ETAg-i Brüsseli büroo püsistažöör, annika.eskusson@etag.ee

Kommenteerimine on suletud